Hatha Yoga

Yoga betekent verbinden of: "eenheid". De verbinding tussen lichaam en geest en de verbinding tussen jezelf en de wereld schept eenheid. Yoga is een manier om lichaam en geest beter te leren kennen en in balans te brengen. De yogawetenschap en -filosofie is ontstaan in India en kent vele aspecten. Eén daarvan is het fysieke aspect, zoals dat is uitgewerkt binnen de hatha yoga. Dit is de meest bekende en beoefende yogavorm in Nederland. Yogabeoefening leert je aanwezig te zijn met open liefdevolle aandacht in het hier en nu. Het gaat niet om prestatie maar om ervaring, beleving en bewustwording. Door bewustwording van spanning op fysiek of emotioneel vlak is het mogelijk om hieraan ruimte te geven. Door de yogaoefeningen te doen ervaar je deze ruimte en lossen spanningen op.

Uit studies en ervaringen blijkt dat het beoefenen van hatha yoga de gezondheid bevordert en bescherming biedt tegen ziekte en stress. In fysiek opzicht traint yogabeoefening kracht, uithoudingsvermogen en souplesse, zonder het lichaam zwaar te belasten. Spanningen en energieblokkades kunnen hierdoor op een natuurlijke manier oplossen. Door deze ontspanning herstellen lichaam en geest zich, zodat het letterlijk kan bijtanken.
Bij regelmatige beoefening van yoga krijgen alle delen van het lichaam de kans om zich in kracht en soepelheid te ontwikkelen en te ontspannen. De ademruimte wordt volledig gebruikt, waardoor het lichaam meer zuurstof opneemt. Het voelt daardoor fitter en energieker aan. Daarnaast beoefenen veel mensen een vorm van yoga en/of meditatie om bewust en aandachtig te leren leven in verbinding met dat wat zich aandient, elk moment opnieuw.
Die beoefening ervaar ik als puur geluk, elke dag weer. Vanuit die ervaring geef ik mijn lessen met plezier, enthousiasme en overgave. Naast de gangbare yogahoudingen pas ik in mijn lessen ook de kennis en de technieken van de Kashmir- en meridiaanyoga toe.

In de Kashmiryoga ligt het accent op:
Het luisteren naar het eigen lichaam, zonder oordeel en met liefdevolle aandacht.
Het vrijmaken van blokkades in de wervelkolom zodat de energie vrij kan stromen.
Het stimuleren en trainen van het tastgevoel door oefeningen en het gebruik van visualisaties. Hierdoor worden de yogahoudingen lichter om uit te voeren, ontstaat er ruimte en worden oude spanningen bevrijd. Het lichaam krijgt de gelegenheid om te ontwaken tot één geheel: lichaam en geest als eenheid.

Meridiaanyoga is een bewegingsvorm gericht op het in balans brengen van de energie in de meridianen en het versterken van Hara (basiskracht). Meridianen zijn de anatomie van de energiehuishouding in het lichaam zoals die wordt weergegeven in de Traditionele Chinese Geneeskunde.
Meridianen zijn energiestromen in het lichaam die gekoppeld zijn aan organen of orgaanstelsels. Tevens zijn ze verbonden aan psychische functies. De reguliere wetenschap erkent deze energie (ki of prana), onder andere in de energie die door de zenuwbanen stroomt.
Bij meridiaanyoga ligt het accent op het leren voelen en openen van de meridianen en het versterken van Hara door yoga -en ademoefeningen.

De les

Een yogales bestaat uit staande, zittende en liggende yogaoefeningen en wordt meestal afgesloten met een een ontspanningsoefening. Dynamische en rustige houdingen wisselen elkaar af. Doordat ik zelf mee doe met de oefeningen en deze duidelijk en rustig inspreek is er voldoende houvast voor beginnners, die daardoor in elke groep kunnen starten. Ik ben creatief in het aanpassen van oefeningen, zodat ieder vanuit eigen mogelijkheden yoga kan ervaren. Met hart en ziel geef ik les en volgens de deelnemers doe ik dat deskundig, betrokken, inspirerend en duidelijk, met ruimte voor bezinning, humor, dynamiek en ontspanning.